Jag vill invandra!

Jag måste säga att jag är liiiiiiiite besviken på Sverige. Här är man super glad över att biljetten hem är bokad... typ sweden here i come liksom, men där drog Sverige ner mitt humör.

Igår skulle jag ringa och betälla tid hos läkaren: (ett besök jag blev kallad till i våras men inte kunde gå på eftersom jag va här)

Jag:- Ja hej mitt namn är Emma och jag skulle behöva boka en tid i december om det är möjligt?

Okänd:- Ja det ska nog inte va några problem, har du blivit kallad?

Jag:- Jo jag blev ju det i våras men jag kunde inte komma då, så jag fick det här numret för att boka om tiden.

Okänd:- Vad har du för person nummer?

Jag:- 830718

Okänd:- Va konstigt, du finns inte med här, hm vänta jag ska kolla på ett ställe till.... hm jätte konstigt jag hittar dig inte nånstans... och du har varit här tidigare? Vilken vårdcentral tillhör du?

Jag:- Jo det har jag, hälsan tror jag....

Okänd:- Nehe nu hittade jag dig, och det står att du har utvandrat så jag kan dessvärre inte boka in en tid till dig...
Men du bor i Sverige??

Jag:- Eh nej, men asså det ska väl inte spela nån roll. (undra om det har något att göra med att jag skrev under det där pappret för ett tag sedan)


Jag va lite i chock där i början, att sverige bara kan skriva ut en sådär. Vad 17singen jag känner mig helt diskriminerad.

Madde aka Björnfot skickade direkt iväg ett mail till landstinget, och svaret kom idag. Vi kan nog få vård, men då måste vi betala hela vårdkostnaden själva.Grrrrr

Asså jag är inte dum, jag fattar logiken i det att om man inte betalar skatt så har man inte rätt till vissa saker, men jag har för 17 gubbar betalat svensk skatt i 25 år.

Nu vill jag invandra, men det får jag inte så länge jag bor i Portugal! 








Då kan man fråga sig vad bilden har med saken att göra?

Jo det ska jag tala om, det har den inte men det va den enda bilden jag kunde hitta från när jag bodde i spanien.

Och mina sjukhusbesök under tiden jag bott utomlands har inte varit några positiva upplevelser.

När jag bodde på grancan behövde jag göra en gastroskopi(stavning?), och då får man absolut inte sövas... ohh jag minns det som igår när jag får lägga mig på den där britsen på sidan...usch va rädd jag va.... och så Vipps vaknar jag av en röst.

röst:- Senhora???? senhora???

Jag:- Va? är det klart? (på svenska)

Röst:- mui bien senhora

Jag:- gracias...asså tack tack tack (skriker jag typ) och sen började jag lipa...


Jo men visst, då hade dom sövt mig (vilket jag va otroligt tacksam för) men dom vägrade erkänna det. Nej vi har inte sövt dig...(och i mitt knä låg ett kuvert, och i kuvertet låg bilderna på insidan av min mage)

JAH VILL HA svensk läkarvård.




Kommentarer
Postat av: Roger

2009-11-06 @ 06:02:07
URL: http://rogersunpersonal.blogspot.com
Postat av: Roger

Men ååå... en tom kommentar. Jag och mitt skjutgalna gamla finger.



Anyhew. Jag har varit brydd Emma. Och jag har velat fråga, men tänkt att jag kanske framstår som obildad och knäpp. Men nu frågar jag ändå. Hur söver man någon i smyg? Typ: "Den här sprutan. Den är för... en helt annan grej.". Och den andra varför får man inte bli sövd? En exflickvän är veterinär så jag vet att man inte får söva kor (nej, ingen parallell), men det kan ju inte vara samma anledning för människor. Tacksam för svar.

2009-11-06 @ 06:05:56
URL: http://rogersunpersonal.blogspot.com
Postat av: Emma

Jo men visst förstår du Roger, det ska jag tala om för dig. Dom skulle ju bara ge mig lite lugnande innan dom körde ner slangarna i magen för det är väldigt viktigt uppenbarligen att man är vaken när man gör en sån. Men dom däckade mig ändå, kanske gav mig Fööör mycket lugnande=) Vilket jag som sagt är otroligt glad över, hehe. Btw du får väl hålla styr på dina fingrar=)

2009-11-06 @ 14:49:00
URL: http://emmasnyakille.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0